16 شهریور 1402 توسط مریم یزدیان

هر آنچه که باید در مورد فیبرومیالژیا و درمان آن با فیزیوتراپی بدانید

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن با درد و حساسیت در سراسر بدن و خستگی است که می توان با فیزیوتراپی آن را درمان کرد. علائم این بیماری می‌تواند شدت یابد و زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. احتمالاً ژنتیک و عوامل محیطی نقش در ایجاد آن دارند. درمان‌ها شامل تغییرات در سبک زندگی، گفتار درمانی، و داروها می‌شود. ورزش نیز می‌تواند در کاهش درد و بهبود علائم مؤثر باشد

. پیشگیری از آن از طریق مدیریت استرس و سلامتی جسمی امکان‌پذیر است. ما برای کنترل این بیماری و درمان آن می توانید روش های فیزیوتراپی در کلینیک رابان را امتحان کنید. کلینیک رایان یکی از بهترین کلینیک های فیزیوتراپی در ونک تهران، به شما در درمان دردهای عضلانی و مقصلی کمک خواهد کرد.

فیبرومیالژیا چیست؟

فیبرومیالژیا که سندرم فیبرومیالژیا (FMS) نیز نامیده می شود، بیماری ای مزمن است که باعث درد و حساسیت در سراسر بدن و خستگی اسکلتی عضلانی می شود.

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا معمولاً علائمی را تجربه می کنند که در دوره هایی به نام شعله ور شدن ظاهر می شوند و می روند. زندگی با فیبرومیالژیا می تواند چالش برانگیز باشد. قله ها و دره های بین احساس خوب و تشدید ناگهانی علائم می تواند بسیار طاقت فرسا باشد.دقیق مشخص نیست چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می‌شود، اما مطالعات نشان داده‌اند که برخی از شرایط سلامتی، استرس و سایر تغییرات در زندگی ممکن است باعث آن شوند. اگر یکی از والدین مبتلا به فیبرومیالژیا باشد، احتمال ابتلا به فیبرومیالژیا ممکن است بیشتر باشد.

افراد مبتلا به فیبرومیالژیا معمولاً نسبت به اکثر افراد به درد حساس تر هستند. کارشناسان هنوز ارتباط مستقیمی را پیدا نکرده‌اند، اما فکر می‌کنند جهش‌های ژنتیکی در ژن‌های مسئول تشکیل انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز که سیگنال‌های درد را در بدن ارسال و دریافت می‌کنند، ممکن است باعث فیبرومیالژیا شود.

علائم فیبرومیالژیا چیست؟

علاوه بر درد گسترده، سایر علائم فیبرومیالژیا عبارتند از:

• افزایش حساسیت به درد
  • سفتی عضلات
  • درد صورت و فک (اختلالات مفصل گیجگاهی فکی).
  • مشکلات کنترل مثانه
  • بی خوابی و سایر اختلالات خواب که می تواند باعث احساس خستگی شدید شود (خستگی)
  • مشکلات فرآیندهای ذهنی (معروف به “فیبرو-مه”)، مانند مشکل در تمرکز یا به خاطر سپردن چیزها
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، یک بیماری گوارشی که باعث درد معده و نفخ می شود
  • احساس ناامیدی، نگرانی یا خلق و خوی ضعیف

همانطور که گفته شد علائم فیبرومیالژیا قابل تغییر هستند – برای مثال، گاهی اوقات می توانند به طور ناگهانی بهبود یا بدتر شوند.

چه کسانی به فیبرومیالژیا مبتلا می شوند؟

عوامل تاثیرگذار در درمان این بیماری عبارتند از:

• سن: افراد بالای 40 سال بیشتر در معرض ابتلا به فیبرومیالژیا هستند. اما ممکن است هر کسی از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.
  • جنسیت: احتمال ابتلا به فیبرومیالژیا درزنان دو برابر بیشتر است.
  • بیماری های مزمن: افراد مبتلا به بیماری هایی مانند استئوآرتریت، افسردگی، اختلالات اضطرابی، کمردرد مزمن و سندرم روده تحریک پذیر بیشتر در معرض ابتلا به فیبرومیالژیا هستند.
  • عفونت ها: برخی از افراد پس از ابتلا به عفونت دچار فیبرومیالژیا می شوند، به خصوص اگر علائم شدیدی را تجربه کنند.
  • استرس: میزان استرسی که تجربه می کنید را نمی توان در آزمایش اندازه گیری کرد، اما استرس بیش از حد می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد.
  • تروما: افرادی که ضربه فیزیکی یا عاطفی یا آسیب جدی را تجربه کرده اند، گاهی اوقات به فیبرومیالژیا مبتلا می شوند.

چه چیزی باعث تشدید فیبرومیالژیا می شود؟

برخی رویدادها یا تغییرات در زندگی می تواند باعث تشدید فیبرومیالژیا شود .این عوامل برای هر کس متفاوت است و آنچه باعث ایجاد علائم برای برخی افراد می شود ممکن است برای فرد دیگری تاثیری نداشته باشد. به طور کلی، هر چیزی که استرس شما را افزایش دهد می‌تواند باعث شعله‌ور شدن آن شود، از جمله:

• استرس عاطفی ناشی از شغل، وضعیت مالی یا زندگی اجتماعی.
  • تغییرات در برنامه روزانه.
  • تغییر در رژیم غذایی یا عدم دریافت مواد مغذی کافی
  • تغییرات هورمونی
  • عدم خواب کافی یا تغییر هنگام خواب.
  • تغییرات آب و هوا یا دما.
  • مریض شدن.
  • شروع دارو یا درمان های جدید، یا تغییر چیزی در روال معمول درمان فیبرومیالژیا.

روش های درمان فیبرومیالژیا

اگرچه در حال حاضر هیچ درمانی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد، اما درمان هایی وجود دارد که به کاهش برخی از علائم کمک می کند و شرایط را برای زندگی راحت تر می کند.

درمان معمولاً ترکیبی از موارد زیر است:

• تغییرات سبک زندگی، مانند برنامه های ورزشی و تکنیک های تمدد اعصاب
  • گفتار درمانی، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT)
  • درمان دارویی مانند داروهای ضد افسردگی

به طور خاص، ورزش مزایای مهمی برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا از جمله کمک به کاهش درد دارد. طبق دستورالعمل‌های تمرین بالینی مبتنی بر شواهد پانل اتاوا (2008)، تمرینات هوازی سبک و تمرینات قدرتی/مقاومتی تحت نظارت برای مدیریت بیماران مبتلا به درد مزمن، مانند بیماران مبتلا به FMS، بسیار توصیه می‌شود. مشخص شده است این تمرینات ظرفیت آنها را برای فعالیت افزایش می دهد در حالی که علائم مرتبط با FMS را به حداقل می رساند.

به طور خاص، نشان داده شده است که فعالیت هوازی علائم روانی مرتبط با افسردگی، زوال شناختی و اختلالات خواب را بهبود می بخشد. ورزش همچنین متابولیسم سلولی و ظرفیت تنفسی بیمار را بهبود می بخشد، توده و تون عضلانی بدون چربی را افزایش می دهد، و جذب اکسیژن را در سیستم(های) بدن افزایش می دهد، که در نهایت شکایت از درد و خستگی مزمن را به حداقل می رساند.

برخی از مطالعات تأیید می کنند که TENS و تحرکات مفصلی باعث کاهش درد به عنوان تسکین کوتاه مدت در بیماران مبتلا به FMS می شود

درمان دستی تخلیه لنفاوی و ماساژ بافت همبند نیز در زنان مبتلا به فیبرومیالژیا در کاهش درد موثر بوده است.

درمان فیبرومیالژیا با فیزیوتراپی

بله، فیزیوتراپی می‌تواند برای افراد مبتلا به فیبرومیالژیا مؤثر باشد. این درمان فیبرومیالژیا با فیزیوتراپی شامل تمرینات و تکنیک‌های فیزیکی است که به تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش درد کمک می‌کند.

تمرینات طراحی شده توسط فیزیوتراپیست‌ها می‌تواند به کاهش علائم فیبرومیالژیا کمک کند و بهبود کیفیت زندگی را ارتقا دهد. این تمرینات باید با دقت و تحت نظر یک فیزیوتراپیست انجام شوند تا به بیمار نیازهای وی و شرایط اختصاصی وی تطبیق داده شوند. شما برای انجام فیزیوتراپی می توانید به کلینیک رایان، بهترین کلینیک فیزیوتراپی در تهران مراجعه نمایید.

درمان فیبرومیالژیا با فیزیوتراپی

چگونه از ابتلا فیبرومیالژیا جلوگیری کنیم؟

از آنجایی که علت دقیق ابتلا به فیبرومیالژیا مشخص نیست، بطور قطعی نمی توان از آن پیشگیری کرد اما حفظ سلامت کلی بدن می تواند به کاهش شدت علائم فیبرومیالژیا کمک کند:

• استرس را تا جایی که می توانید مدیریت کنید.
  • برنامه غذایی و ورزشی ای که برایتان مفید است را دنبال کنید.
  • به اندازه کافی بخوابید و بهداشت خواب را رعایت کنید.

اگر مبتلا به فیبرومیالژیا باشم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

باید انتظار داشته باشید که علائم فیبرومیالژیا را برای مدت طولانی مدیریت کنید – شاید تا آخر عمر. برخی از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا پس از یافتن درمان‌هایی که برایشان مؤثر است، شعله‌وری های کمتری را با علائم خفیف‌تر تجربه می‌کنند.

فیبرومیالژیا یک بیماری واقعی است که تأثیر واقعی بر زندگی شما دارد. بعضی روزها ممکن است احساس کنید که «همه چیز در ذهن شماست»، اما اینطور نیست. اگر برای مدیریت استرس و سایر علائم عاطفی به کمک نیاز دارید با پزشک خود یا یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

منبع:

www.healthline.com