2 آذر 1402 توسط مریم یزدیان

3 تفاوت لیزر پرتوان با لیزر کم توان در فیزیوتراپی که باید بدانید

لیزر درمانی یکی از روش های درمانی رایج در فیزیوتراپی است که از نور لیزر برای تحریک بافت های آسیب دیده استفاده می کند. لیزرها به دو دسته کلی کم توان و پر توان تقسیم می شوند که تفاوت های اساسی با یکدیگر دارند.

3 تفاوت لیزر پرتوان با لیزر کم توان در فیزیوتراپی

تفاوت های اصلی لیزر پرتوان و کم توان در فیزیوتراپی عبارتند از:

میزان انرژی: لیزر پرتوان دارای انرژی بیشتری نسبت به لیزر کم توان است. این تفاوت در توان خروجی لیزر (mW) بیان می شود. لیزرهای کم توان معمولاً توان خروجی کمتر از 500 میلی وات دارند، در حالی که لیزرهای پرتوان توان خروجی بالاتر از 500 میلی وات دارند.

عمق نفوذ: لیزر پرتوان دارای عمق نفوذ بیشتری نسبت به لیزر کم توان است. این تفاوت به دلیل انرژی بیشتر لیزر پرتوان است. لیزرهای کم توان معمولاً عمق نفوذی در حدود 5 میلی متر دارند، در حالی که لیزرهای پرتوان عمق نفوذی در حدود 50 میلی متر دارند.

اثرات درمانی: لیزر پرتوان و کم توان دارای اثرات درمانی مختلفی هستند. لیزر کم توان دارای اثرات بیولوژیکی است که به تحریک بافت های آسیب دیده و بهبود ترمیم آنها کمک می کند. لیزر پرتوان علاوه بر اثرات بیولوژیکی، دارای اثرات گرمایی نیز است که به کاهش درد و التهاب کمک می کند.

تفاوت لیزر پرتوان با لیزر کم توان در فیزیوتراپی

کاربرد استفاده از لیزر پرتوان و کم توان در فیزیوتراپی

موارد استفاده از لیزر پرتوان و کم توان در فیزیوتراپی عبارتند از:

لیزر کم توان:

معمولا از لیزر کم توان در فیزیوتراپی برای درمان عارضه های زیر استفاده می شود:

• کاهش درد
  • بهبود التهاب
  • بهبود گردش خون
  • افزایش دامنه حرکتی
  • بهبود عملکرد عصبی
  • درمان زخم

لیزر پرتوان:

برای درمان عارضه و بیماری های زیر می توانید از لیزر پرتوان در فیزیوتراپی استفاده کنید:

• کاهش درد مزمن
  • درمان آسیب های تاندون و رباط
  • درمان زخم های مزمن
  • درمان آرتروز
  • درمان فیبرومیالژیا

در نهایت، انتخاب نوع لیزر درمانی مناسب برای درمان یک بیماری خاص به عوامل مختلفی مانند نوع و شدت بیماری، عمق بافت آسیب دیده و ترجیح بیمار بستگی دارد.

تفاوت هزینه لیزر کم توان و پرتوان در فیزیوتراپی

به طور کلی، هزینه لیزر پرتوان بیشتر از لیزر کم توان است. این تفاوت هزینه به دلایل زیر است:

• توان خروجی بالاتر
  • عمق نفوذ بیشتر
  • زمان درمان کوتاه تر

کدام نوع لیزر برای چه شرایطی مناسب تر است؟

انتخاب نوع لیزر مناسب برای درمان یک بیماری یا مشکل خاص، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

• شدت بیماری یا مشکل
  • عمق بافت آسیب دیده
  • مدت زمان مورد نیاز برای درمان

به طور کلی، لیزر پرتوان برای درمان دردهای مزمن و حاد، التهاب شدید و مشکلاتی که نیاز به نفوذ عمیق لیزر در بافت دارند، مناسب تر است. لیزر کم توان نیز برای درمان طیف گسترده ای از مشکلات و بیماری ها، از جمله دردهای خفیف تا متوسط، التهاب خفیف، و مشکلاتی که نیاز به نفوذ کم عمق لیزر در بافت دارند، مناسب است.

سخن پایانی

در این مطلب از سایت رایان، بهترین کلینیک فیزیوتراپی در ونک تهران به سوال پرتکرار شما عزیران راجب تفاوت لیزر پرتوان با لیزر کم توان در فیزیوتراپی باسخ داده ایم. شما می توانید سوالات خود را در این زمینه در قیمت دیدگاه برای ما ارسال نمایید.