ونک، ملاصدرا، رو به ‌روی بیمارستان بقیة الله
ساختمان۱۹۳ طبقه۵ واحد۱۴
تلفن تماس
۰۲۱-۸۸۶۰۳۵۹۵
14 مرداد 1402 توسط مریم یزدیان

علت بیرون زدگی دیسک کمر چیست؟

در این مقاله از سایت فیزیوتراپی رایان به بررسی علت بیرون زدگی دیسک کمر خواهیم پرداخت. شما برای دریافت خدمات حرفه ای فیزیوتراپی می توانید به کلینیک ما در تهران مراجعه نمایید.

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر، یک بخش از ستون فقرات است که از مهره های متصل به هم تشکیل شده است. این مهره ها توسط صفحات انعطاف پذیر و ژله ای جدا می شوند. قطعات ژله ای مانند در دیسک کمر، حرکت مهره ها و جلوگیری از اصطکاک و ساییدگی را تسهیل می کنند.

هر فرد در حالت عادی ۴ دیسک کمر دارد. دیسک کمر دارای دو قسمت است: حلقه یا آنولوس فیروزوس که سی و دولایه دارد و قسمت سخت دیسک است، و هسته دیسک که ژلاتین مانند است.

در بعضی موارد، یک یا چند مهره از دیسک کمر به علت عوامل مختلفی بیرون می زند و باعث بی نظمی در ستون فقرات می شود. این وضعیت که به عنوان بیرون زدگی دیسک کمر شناخته می شود، با درد و ناراحتی شدید همراه است و ممکن است به اعصاب نخاعی فشار وارد کند. اکثراً بیرون زدگی دیسک کمر در مهره های پایین کمری، به ویژه در سطح های L4-5 و L5-S1 رخ می دهد.

بیرون زدگی دیسک کمر در چه افرادی دیده می شود؟

بیرون زدگی دیسک کمر معمولاً در افراد بالای ۳۰ سال رخ می دهد و با افزایش سن، احتمال مبتلا شدن به آن بیشتر می شود. همچنین، مردان در مقایسه با زنان بیشتر در معرض خطر بیرون زدگی دیسک کمر قرار می گیرند. احتمالاً به دلیل مشغولیت بیشتر مردان در فعالیت های سنگین این اتفاق رخ می دهد. توجه نمایید که لیزر درمانی دیسک کمر یکی از روش های درمان است.

بیرون زدگی دیسک کمر در چه افرادی دیده می شود؟

دلایل بیرون زدگی دیسک کمر

دلایل بیرون زدگی دیسک کمر عبارتند از:

  • عوامل ژنتیکی و ارثی: عوامل ژنتیکی یکی از شایعترین علل ابتلا به بیرون زدگی دیسک کمر هستند.
  • سیگار کشیدن زیاد: سیگار کشیدن می تواند از جذب مواد مغذی مورد نیاز دیسک ها جلوگیری کند و به بیرون زدگی دیسک کمر منجر شود.
  • نشستن طولانی مدت: نشستن طولانی مدت یکی از دلایل شایع ابتلا به بیرون زدگی دیسک کمر است، به خصوص در مواقعی که فرد به طور مداوم نشسته است.
  • اضافه وزن: افرادی که اضافه وزن دارند، در خطر بیشتری برای ابتلا به بیرون زدگی دیسک کمر قرار دارند؛ زیرا در این افراد، دیسک کمر مورد فشار بیشتری قرار می گیرد.
  • بارداری: در بعضی افراد، به ویژه در ماههای آخر بارداری، به دلیل افزایش وزن و فشار بیشتر روی کمر، خطر بیرون زدگی دیسک کمر افزایش می یابد.
  • بلند کردن و حمل اشیا سنگین: کارهای سنگین و بلند کردن اشیا سنگین می تواند با اعمال فشار بیش از حد بر روی مهره های ستون فقرات، منجر به بیرون زدگی دیسک کمر شود.
  • نیروها یا فشارهای ناگهانی در ستون فقرات، مانند تصادف یا سقوط.
  • افزایش سن: با پیر شدن، دیسک های مایع محافظ خود را از دست می دهند و می توانند به راحتی جابجا شده و به بیرون زدگی دیسک کمر منجر شوند.

کلینیک فیزیوتراپی رایان

متخصصین ما در کلینیک رایان، بهترین کلینیک فیزیوتراپی تهران ، به شما نکات مهم در مورد تمرینات و تعداد جلسات را بیان خواهند کرد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188603595 تماس حاصل نمایید.

چگونه از ابتلا به بیرون زدگی دیسک کمر پیشگیری کنیم؟

درباره مریم یزدیان
من دکتر مریم یزدیان متخصص فیزیوتراپی از دانشگاه شهید بهشتی هستم. شما میتوانید برای انجام انواع فیزیوتراپی به کلینیک فیزیوتراپی رایان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما