27 فروردین 1403 توسط مریم یزدیان

درمان عارضه سر به جلو با فیزیوتراپی (Forward Head Posture)

امروزه بدلیل استفاده از ابزارهای مدیا کاربران معمولا هنگام استفاده از کامپیوتر و تلفن های هوشمند  وضعیت بدنی نامناسبی دارند که می تواند منجر به عارضه ی سر به جلو شود.این عارضه یک وضعیت بد عادتی گردن ست که  اغلب همراه سندرم صلیب بالایی وجود دارد و با هایپر اکستنشن مهره های گردنی فوقانی و جلو آمدن مهره های گردنی تعریف میشود.

روش تشخیص عارضه سر به جلو

علائم عارضه سر به جلو عبارتند از:

• درد گردن و شانه
  • سفتی عضلات
  • مشکل در تمرکز
  • محدودیت دامنه حرکتی گردن

اگر این علائم را تجربه می‌کنید، مهم است که برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص عارضه سر به جلو معمولاً با معاینه فیزیکی انجام می‌شود. پزشک وضعیت سر، گردن و ستون فقرات شما را بررسی می‌کند و از شما در مورد علائمتان سؤال می‌کند. در برخی موارد، ممکن است برای بررسی بیشتر، عکس‌برداری با اشعه ایکس یا MRI نیز تجویز شود.

عارضه سر به جلو میتواند منجر به کوتاه شدن دردناک عضلات پشت گردن و فشرده شدن مهره های گردنی شودو بعلت افزایش فشار بر مفاصل گردن و افزایش تنش عضلانی، درد نتیجه ای رایج برای عارضه ی سر به جلو یا forward head posture یا FHP است.

سندرم صلیب بالایی

عوارض عارضه سر به جلو چیست؟

بعضی از انواع مشکلات FHP عبارتند از:

1.سردرد        2.درد در ناحیه گردن          3.تنش عضلانی در گردن و شانه        4.ناراحتی دروسط کمر      5.درد در قفسه ی سینه     6.درد،بی حسی و سوزن سوزن شدن در بازوها و دست ها

بسیاری از مردم بجای درمان علل زمینه ای که منجر به FHP می شود بعلت دریافت درمان برای رفع درد(مثل استفاده از داروهای ضد درد و ضد التهاب) به مشکلات مزمن یا عود کننده مبتلا می شوند.

عارضه سر به جلو چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

• از نظر بالینی ارزیابی توانبخشی برای تشخیص و درمان FHP اهمیت دارد.
  • FHPباعث فشار بر بافت های ستون فقرات گردنی بویژه مفاصل فاست و لیگامنت ها میشود.
  • مطالعات نشان میدهد علائمی از جمله گردن درد، سردرد، درد گیجگاهی فکی و اختلالات اسکلتی عضلانی باFHP مرتبط هستند.
  • FHP با تضعیف عضلات تنفسی تا حد زیادی بر عملکرد تنفسی تاثیر گذار است.
  • FHP میتواند تاثیر منفی بر تعادل استاتیکی داشته باشد.

عارضه ی FHP و پاسچر شانه های گرد (FHRSP)به دلیل تغییر در وضعیت حرکتی کتف و فعالیت عضلات و در نتیجه افزایش فشار روی شانه، منجر به درد و اختلال در عملکرد شانه می شوند.

اپیدمیولوژِی/سبب شناسی

شیوع گردن درد در جمعیت عمومی، بالا و نزدیک به 86.6% است.

ریسک فاکتورهای مرتبط با عارضه ی سر به جلو عبارتند از:

• جنسیت زن
  • سنین بالا
  • سیگاری بودن یا سابقه ی کشیدن سیگار
  • وضعیت شغلی

وضعیت شغلی: خم شدن سر به جلو یا عقب به مدت طولانی، نشستن خمیده و ریلکس، وضعیت نشستن نامناسب هنگام استفاده از کامپیوتر یا صفحه ی نمایش

اثر گرانش: الاینمت ساختاری ضعیف

پاسچرهای معیوب دیگر مثل چرخش لگنپشت و کمر

خوابیدن با وضعیت قرارگرفتن خیلی بالای سر

پاسچر نامناسبی که به مدت طولانی حفظ شود

ضعیف بودن و عدم توسعه ی قدرت عضلات

ارزیابی:

تشخیص FHP برای ارزیابی تاثیر مداخلات درمانی مهم است. ارزیابی بالینی FHP از طریق مشاهده ی موقعیت سر نسبت به نشانه های آناتومیک مرجع انجام می شود.از تکنیک های رادیوگرافی می توان برای اندازه گیری زوایای وضعیتی سر استفاده کرد اما همیشه عملی نیست.

زاویه جمجمه مهره ای یکی از مهم ترین روش ها و زوایای رایج برای ارزیابی FHP است که در آن وضعیت سر را نسبت به مهره ی هفتم گردنی بررسی می کنند.

روش های رایج برای اندازه گیری وضعیت سر به جلو

دو روش رایج برای اندازه گیری وضعیت سر به جلو عبارتند از:

• اندازه گیری با خط کش: در این روش بیمار پشت به دیوار می ایستد، سپس پزشک از یک خط کش برای اندازه گیری فاصله پشت سر از دیوار استفاده می کند. اگر سر در حالی که به طور طبیعی صاف ایستاده به دیوار برخورد کند، وضعیت سر رو به جلو وجود ندارد. هرچه سر از دیوار دورتر باشد، درجه وضعیت سر به جلو بیشتر می شود.
  • اندازه گیری زاویه جمجمه مهره ای: این روش شامل اندازه گیری زاویه رو به جلو در بیس گردن است که متشکل از یک خط افقی و خطی که تا گوش بالا می رود است. در حالی که این اندازه‌گیری پیچیده‌تر است، اما مطالعات متعدد نشان داده‌اند که زاویه جمجمه مهره‌ای اندازه‌گیری مفیدی است که ارتباط نزدیک‌تری با گردن درد و سایر علائم مربوط به وضعیت سر به جلو دارد.

زاویه جمجمه استخوانی را می توان از نیم رخ بیمار به صورت زیر مشاهده کرد:

• یک خط افقی فرضی رسم کنید که از زایده ی خاری C7 که پشت ستون مهره ها در پایین گردن است بگذرد.
  • خط فرضی دوم را از زایده ی خاری C7 تا تراگوس که قسمت نوک تیز جلوی سوراخ گوش است، بکشید.
  • جایی که این دو خط در مهره C7 به هم می پیوندند، زاویه جمجمه مهره ای را تشکیل می دهند.

تاثیر فیزیوتراپی برای درمان عارضه سر به جلو

فیزیوتراپی می تواند نقش مهمی در درمان عارضه سر به جلو ایفا کند. فیزیوتراپیست با ارزیابی وضعیت بیمار و تعیین علت اصلی عارضه، برنامه درمانی مناسب را برای او طراحی می کند.

فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد، بهبود دامنه حرکتی و بهبود وضعیت بدن کمک کند. همچنین می تواند به جلوگیری از عوارض جدی تر مانند آسیب های ستون فقرات و اعصاب کمک کند.

• برای کاهش درد:
  • انقباض گردنی
  • انقباض کتف
  • تمرینات تعادلی در صورت بروز اختلال در عملکرد
  • دامنه ی حرکتی، انعطاف و موبیلیتی مفصل:
  • تمرینات دامنه ی حرکتی گردنی
  • تمرینات دامنه ی حرکتی شانه
  • کشش گردن
  • تکنیک های دستی و تمرینات ناحیه سینه
  • تمرینات کششی ساختارهایی مثل ذوزنقه ،اسکالن، SCM، و سینه ای بزرگ و کوچک
  • برای کاهش اسپاسم:
  • رهاسازی میوفاسیال
  • فشرده سازی ایسکمیک
  • تکنیک رهاسازی موضعی(برای تسکین سر درد تنشی)
  • قدرت و استقامت عضله:
  • تمرینات قدرتی ایزومتریک گردنی(فاز اولیه) و با پیشرفت ، انجام تمرینات قدرتی ایزوتونیک و دینامیک.

تمرینات قدرتی برای نزدیک کننده های کتف (متوازی الاضلاع و بخش میانی ذوزنقه)

• مشاوره ارگونومی:
  • استفاده از تعداد بالش مناسب
  • اصلاح پاسچر و وضعیت بدنی

در کلینیک رایان، بهترین کلینیک فیزیوتراپی در تهران، برای درمان عارضه سر به جلو اقدام نمایید.