ونک، ملاصدرا، رو به ‌روی بیمارستان بقیة الله
ساختمان۱۹۳ طبقه۵ واحد۱۴
تلفن تماس
۰۲۱-۸۸۶۰۳۵۹۵
18 شهریور 1402 توسط مریم یزدیان

دیسفونی ناشی از تنش عضلانی

در دنیای پرتنش و پرفشار امروزی، تنش عضلانی به عنوان یک مشکل شایع و پراهمیت در زندگی افراد در نظر گرفته می‌شود. این تنش‌ها ممکن است به اثرات مخربی بر روی سیستم عضلانی افراد منجر شده و در بلندمدت به اختلالات جسمی و روانی منجر گردند. یکی از عوارض متداول تنش‌های عضلانی، علائم دیسفونی ناشی از تنش عضلانی یا عدم عملکرد صحیح ماهیچه‌های صدا در دستگاه گفتاری است که می‌تواند تأثیرات نامطلوبی بر روی کیفیت زندگی و ارتباطات افراد داشته باشد.

در این مقاله، به بررسی علائم و نشانه‌های دیسفونی ناشی از تنش عضلانی می‌پردازیم و نقش کلیدی فیزوتراپی در تسکین و درمان این عارضه را بررسی خواهیم کرد. فیزوتراپی به عنوان یک روش ترکیبی درمانی که بر اساس اطلاعات علمی و تمرینات تخصصی ارائه می‌شود، می‌تواند بهبود وضعیت عضلانی و کاهش علائم دیسفونی کمک کند. شما برای درمان این عرضه می توانید به کلینیک فیزیوتراپی رایان مراجعه نمایید.

دیسفونی تنش عضلانی چیست؟

دیسفونی تنش عضلانی (MTD) یکی از شایع‌ترین اختلالات صوتی است که در آن، عضلات اطراف حنجره (جعبه صدا) در حین صحبت به حدی و سفت می‌شوند که حنجره به طور موثر کار نمی‌کند. MTD در افراد 40 تا 50 ساله، به خصوص زنان، شیوع بیشتری دارد.

این اختلال به دو نوع تقسیم می‌شود:

  • 1. MTD اولیه: در این نوع، ماهیچه‌های گردن در هنگام استفاده از صدای خود منقبض می‌شوند، اما هیچ گونه ناهنجاری در حنجره (جعبه صدا) وجود ندارد.
  • 2. MTD ثانویه: در این نوع، یک ناهنجاری در جعبه صدا وجود دارد که باعث می‌شود از عضلات دیگر برای کمک به تولید صدای خود بیش از حد استفاده کنید.

دیسفونی تنش عضلانی چیست؟

علائم دیسفونی ناشی از تنش عضلانی

هیچ کس به طور کامل نمی‌داند که چه چیزی باعث ایجاد MTD می‌شود. معمولاً این اختلال بدون هشدار شروع می‌شود. دیسفونی ممکن است ناشی از عواملی مانند عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، سیگار کشیدن، رفلاکس اسید یا تقاضای بیش از حد برای استفاده از صدایتان باشد. گاهی اوقات، بیش از یکی از این عوامل در هنگام شروع MTD وجود دارد.

مهم ترین علائم و نشانه ها عبارتند از:

دیسفونی تنش عضلانی علائم و نشانه های مختلفی دارد که عبارتند از:

  • صدای درشت، خشن، نفس گیر
  • سفتی و حتی درد عضلانی در گلو
  • صدای جیغ یا آرام
  • صدای ضعیف
  • شکستن یا محو شدن ناگهانی صدا
  • احساس درد در ناحیه گردن هنگام لمس
  • از دست دادن دامنه صوتی هنگام آواز خواندن
  • احساس نیاز به پاکسازی گلو
  • احساس یک توده در گلو

نقش فیزیوتراپی در درمان دیسفونی ناشی از تنش عضلانی

فیزیوتراپی در درمان دیسفونی ناشی از تنش عضلانی

فیزیوتراپی برای صوت یا درمان دستی حنجره، یک درمان غیرتهاجمی است که هدف آن رفع تنش عضلانی است که ممکن است بر توانایی فرد در صداگذاری/آواسازی تأثیر بگذارد.

این درمان برای برآورده کردن خواسته‌ها و اهداف صوتی هر فرد به طور خاص طراحی می‌شود. این درمان اغلب شامل آزادسازی بافت‌های نرم و فشرده‌ی عضلات حنجره و استفاده از کشش‌های غیرفعال برای افزایش تحرک تارهای صوتی می‌شود. علاوه بر این، تقارن فک، الگوهای حمایتی و وضعیت گردن و پشت نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرند.

یک فیزیوتراپیست می‌تواند با آموزش تکنیک‌های دستی برای کاهش تنش در عضلات حنجره، عضلات مفصل گیجگاهی و عضلات متصل به حنجره، زبان، سینوس‌ها و تنفس کوتاه و عمیق به شما کمک کند. این تکنیک‌ها به نام تخلیه صوتی و ماساژ حنجره شناخته می‌شوند.

در صورتی که مشکل اصلی به دلیل از دست دادن رزونانس باشد، عواملی مانند تنفس کوتاه و عمیق، سینوس‌ها و ماهیچه‌های TMJ تأثیرگذار هستند. عواملی چون کشش در عضلات پشت و بالای حنجره باعث از دست دادن برد می‌شوند. این کشش مانع از بلند کردن حنجره و کج کردن غضروف تیروئید به جلو می‌شود که برای دستیابی به نت‌های بالاتر ضروری است. تنش در عضلات قدامی گردن می‌تواند به وضعیت نامناسب گردن و سر کمک کند که منجر به توانایی صوتی ضعیف می‌شود.

تکنیک‌های دستی آموزش داده‌شده توسط یک فیزیوتراپیست می‌تواند تنش را در عضلات و ساختارهای فوق‌الذکر کاهش داده و به طور طبیعی امکان آزاد شدن صدرا در نت های بالاتر را فراهم آورد.

کلام آخر

در دنیای امروزی، تنش عضلانی یک مشکل شایع است که می‌تواند به دیسفونی (عدم عملکرد صحیح ماهیچه‌های صدا) منجر شود. درمان این مشکل با فیزوتراپی، بهبود وضعیت عضلانی و کاهش علائم دیسفونی را تسهیل می‌کند. می‌توانید برای درمان به کلینیک فیزیوتراپی رایان، بهترین مرکز فیزیوتراپی در ونک تهران مراجعه کنید.

منابع:

www.uofmhealth.org

www.e-physiotherapy.co.uk

physioasia.sg

درباره مریم یزدیان
من دکتر مریم یزدیان متخصص فیزیوتراپی از دانشگاه شهید بهشتی هستم. شما میتوانید برای انجام انواع فیزیوتراپی به کلینیک فیزیوتراپی رایان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما