ونک، ملاصدرا، رو به ‌روی بیمارستان بقیة الله
ساختمان۱۹۳ طبقه۵ واحد۱۴
تلفن تماس
۰۲۱-۸۸۶۰۳۵۹۵
11 مرداد 1402 توسط مریم یزدیان

درمان سکته مغزی با فیزیوتراپی : بهبودی از طریق تمرین و توانبخشی

سکته مغزی یکی از شایع‌ترین علل معلولیت و مرگ در سراسر جهان است و بر اثر مختل کردن جریان خون به مغز ایجاد می‌شود. این حادثه می‌تواند بر اثر انسداد یک عروق خونی در مغز یا خون‌ریزی داخلی اتفاق بیفتد. درمان این بیماری پیچیده و نیازمند تداخل چندین رشته پزشکی است. یکی از روش‌های موثر در ترمیم و بهبودی بیماران سکته مغزی، فیزیوتراپی می‌باشد. در این مقاله، به بررسی اثربخشی فیزیوتراپی در بهبودی بیماران سکته مغزی پرداخته خواهد شد. در کلینیک فیزیوتراپی رایان در تهران بهترین خدمات جهت بهبودی کامل به شما ارائه خواهد شد.

نقش فیزیوتراپ‌ها در درمان سکته مغزی

فیزیوتراپ‌ها نقش بسیار مهمی در توانبخشی و بازگرداندن توانایی‌های حرکتی و حسی به افراد مبتلا به سکته مغزی دارند و یکی از کاربردهای فیزیوتراپی است. این متخصصان به عنوان بخشی از تیم درمانی وظیفه ارزیابی دقیق مشکلات حرکتی و موضوع از دست دادن توانایی‌های حسی مرتبط با سکته مغزی را بر عهداه دارند. همچنین تمرکز خود را بر آموزش مجدد فرد برای اجرای حرکات روزانه از جمله بلند شدن از حالت نشسته، راه رفتن و استفاده از دست، متمرکز می‌کنند.

نقش فیزیوتراپ‌ها در درمان سکته مغزی

ارزیابی مشکلات حرکتی و حسی

یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین مراحل در توانبخشی پس از سکته مغزی، ارزیابی دقیق مشکلات حرکتی و از دست دادن توانایی‌های حسی فرد است. فیزیوتراپ‌ها از ابزارها و تکنیک‌های متنوعی برای ارزیابی حالت عمومی حرکتی، توانایی کنترل عضلات و تعادل، و حس تبلیغاتی و حرکتی فرد استفاده می‌کنند.

طراحی برنامه در جهت بهبودی حرکتی

با توجه به نتایج ارزیابی، فیزیوتراپ‌ها برنامه‌های توانبخشی مناسبی را برای بازآموزی حرکتی و احیای توانایی‌های از دست رفته در فرد طراحی می‌کنند. این برنامه‌ها شامل تمرینات و تکنیک‌های خاصی برای تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری، بهبود تعادل و هماهنگی حرکتی، و تمرینات راه رفتن به صورت ایمن و کنترل شده می‌شوند.

آموزش انجام فعالیت‌های روزانه

فیزیوتراپ‌ها به فرد آموزش می‌دهند که چگونه فعالیت‌های روزمره‌اش را به صورت مستقل و با حفظ ایمنی انجام دهد. این شامل فعالیت‌هایی همچون بلند شدن از حالت نشسته، نشستن و بلند شدن از تخت، استفاده از دست برای کارهای روزانه، و تکنیک‌های صحیح حمل و نقل اشیاء است.

تمرکز بر عوارض سکته

فیزیوتراپ‌ها با بهره‌گیری از تمرینات و مداخلات مخصوص، به کمک فرد در مقابله با عوارض و مشکلات اجتناب‌ناپذیر سکته مغزی یاری می‌کنند. این تمرینات همراه با مداومت و تلاش فرد، به کمک ایجاد تطابق بین نیازها و توانایی‌های او، باعث بهبود وضعیت و بهسازی عملکردی او می‌شوند.

توجه به مسائل روانشناختی

فیزیوتراپ‌ها در طول توانبخشی با توجه به مسائل روانشناختی نیز به فرد کمک می‌کنند. انگیزه‌بخشی، ایجاد اعتماد به نفس و مشاوره‌های روانشناختی جزء از برنامه‌های توانبخشی است که به کمک فیزیوتراپ‌ها انجام می‌شود.

متخصصین ما در کلینیک رایان، بهترین کلینیک فیزیوتراپی تهران ، به شما نکات مهم در مورد تمرینات و تعداد جلسات را بیان خواهند کرد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02188603595 تماس حاصل نمایید.

چرا فیزیوتراپی بعد سکته مغزی ضرورت دارد؟

فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی به دلیل ضرورت‌های زیادی از جمله موارد زیر بسیار مهم است:

  • بازیابی حرکتی: سکته مغزی ممکن است منجر به اختلالات جدی در حرکت بدن شود. فیزیوتراپی با ارائه تمرینات و تکنیک‌های مخصوص، به فرد کمک می‌کند تا عضلات خود را تقویت کرده و قابلیت‌های حرکتی خود را بهبود بخشد.
  • ایجاد تعادل: سکته مغزی ممکن است توانایی تعادل فرد را تحت تاثیر قرار دهد. فیزیوتراپی با تمرینات و تکنیک‌های خاص، به کمک افراد در بهبود توانایی تعادل و کاهش خطر افتادن کمک می‌کند.
  • بهبود کیفیت زندگی: فیزیوتراپی با بازگرداندن قابلیت‌های حرکتی و انجام فعالیت‌های روزمره به فرد کمک می‌کند تا بهبود وضعیت عمومی خود را تجربه کند و کیفیت زندگی بهتری داشته باشد.
  • پیشگیری از عوارض تکراری: فیزیوتراپی با بهره‌گیری از تمرینات مناسب به کمک افراد می‌آید تا عوارض تکراری مرتبط با سکته مغزی و کاهش عملکردی را پیشگیری کنند.
  • افزایش استقلالیت: بازگرداندن توانایی‌های حرکتی به فرد به کمک او کمک می‌کند تا استقلالیت و خودکفایی خود را در انجام فعالیت‌های روزمره بهبود بخشد.
  • ترمیم اعتماد به نفس: فیزیوتراپی با ارائه تمرینات و مداخلات مناسب به فرد کمک می‌کند اعتماد به نفس خود را بازسازی کند و با ایجاد پیشرفت‌های کوچک در توانایی‌های حرکتی خود، انگیزه و امید بهبودی را ایجاد کند.

به طور کلی، فیزیوتراپی پس از سکته مغزی یکی از عوامل مهم در توانبخشی و بهبود عملکردی فرد است و به دلیل نقش حیاتی که در بازگشت فرد به زندگی عادی دارد، ضرورت دارد.چرا فیزیوتراپی بعد سکته مغزی ضرورت دارد؟

بهترین زمان انجام فیزیوتراپی سکته مغزی

بهترین زمان برای انجام فیزیوتراپی پس از سکته مغزی، در مرحله‌ای است که حالت عمومی بیمار به حدی است که بتواند به تمرینات و تکنیک‌های فیزیوتراپیی بپردازد. این مرحله ممکن است بعد از اتمام مرحله اول درمان بیماری باشد و وضعیت عمومی فرد به حدی بهبود یافته باشد که بتواند به توانایی اجرای تمرینات حرکتی پرداخته و در فرآیند توانبخشی فیزیوتراپی شرکت کند.

همچنین، تصمیم‌گیری درباره زمان شروع فیزیوتراپی باید توسط تیم درمانی، به ویژه پزشک و فیزیوتراپیست مربوطه انجام شود. این تصمیم باید بر اساس وضعیت فیزیکی و عمومی بیمار، نوع و شدت سکته مغزی، و تاریخچه بیماری اتخاذ گردد.

فیزیوتراپی پس از سکته مغزی می‌تواند به صورت مداوم ادامه یابد و بسته به وضعیت و نیازهای بیمار، میزان جلسات و تمرینات ممکن است تغییر کند. مهم است که فیزیوتراپی به صورت شخصی‌سازی شده و با توجه به شرایط هر فرد، طراحی شود تا بهترین نتیجه‌ها در فرآیند توانبخشی حاصل شود.

مدت زمان درمان سکته مغزی

مدت زمان درمان سکته مغزی بستگی به جنبه‌های مختلف مرتبط با بیماری، وضعیت عمومی فرد، شدت سکته مغزی، و پاسخ به درمان دارد. همچنین، نوع و مدت زمان فیزیوتراپی و سایر روش‌های درمانی که بیمار دریافت می‌کند نیز بر مدت زمان درمان تأثیر می‌گذارد.

به طور کلی، مدت زمان درمان سکته مغزی می‌تواند متنوع باشد و از مدت‌های کوتاه تا مدت‌های طولانی‌تر متغیر باشد. برخی بیماران با پیشرفت سریع‌تر بهبود می‌یابند و ممکن است به مدت چند هفته یا ماه بازگشت به عملکرد عادی خود را تجربه کنند. اما برای بعضی دیگر، ممکن است فرآیند توانبخشی و بهبودی زمان‌برتری را به خود اختصاص دهد و نیاز به چندین ماه یا حتی سال‌ها داشته باشد.

همچنین، ادامه فیزیوتراپی و سایر مداخلات درمانی ممکن است به مدت زمان درمان تأثیر داشته باشد. فیزیوتراپی پس از سکته مغزی معمولاً به صورت مداوم و بهبودی‌بخش انجام می‌شود تا بهترین نتایج در بازگشت بهبودی حاصل شود.

اهمیت انجام تمرینات و مداخلات درمانی به صورت مستمر و منظم و همچنین همکاری فرد و خانواده با تیم درمانی نقش مهمی در بهبود عملکردی و کیفیت زندگی فرد پس از سکته مغزی ایفا می‌کند. برای تعیین مدت زمان دقیق درمان سکته مغزی و برنامه‌های توانبخشی مرتبط، همیشه بهتر است با پزشک و تیم درمانی فیزیوتراپی رایان مشورت کنید.

فیزیوتراپی آسیب نخاعی نیز روش دیگری برای توانبخشی از طریق فیزیوتراپی است ک در کلینیک فیزیوتراپی رایان قابل انجام است.

کلینیک فیزیوتراپی رایان

سوالات پرتکرار

پس از سکته مغزی، مردم برخی سوالات پرتکرار در مورد درمان با فیزیوتراپی ممکن است داشته باشند. برخی از این سوالات عبارتند از:

۱. آیا فیزیوتراپی پس از سکته مغزی مفید است؟ بله، فیزیوتراپی بعد از سکته مغزی بسیار مفید است.

۲. چه زمانی باید با فیزیوتراپی شروع کرد؟ شروع فیزیوتراپی بعد از استقرار پزشکی و بر اساس وضعیت فرد تعیین می‌شود.

۳. چه مدت زمان لازم است تا بهبودی حاصل شود؟ مدت زمان بهبودی بستگی به شدت سکته مغزی و وضعیت هر فرد دارد و متفاوت است.

۴. آیا فیزیوتراپی به کاهش اسپاستیسیته کمک می‌کند؟ بله، فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش اسپاستیسیته کمک کند.

۵. چه نوع تمرینات و تکنیک‌هایی در فیزیوتراپی استفاده می‌شود؟ تمرینات تقویتی، تمرینات تعادل، و تمرینات حرکتی وجود دارد.

درباره مریم یزدیان
من دکتر مریم یزدیان متخصص فیزیوتراپی از دانشگاه شهید بهشتی هستم. شما میتوانید برای انجام انواع فیزیوتراپی به کلینیک فیزیوتراپی رایان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما